Tämän tutkimuksen mukaan 18,3 -vuotias keskivertonuori käyttää sosiaalisen median palveluita noin 14-18 tuntia viikossa. Sosiaalisen median palveluiden käyttö painottuu selkeästi klo 15-01 väliseen aikaan. Yleisin aika nuorilla on käyttää sosiaalista mediaa iltaisin klo 18 – 21 välisenä aikana. Palveluita käytetään ensisijaisesti kotona, mutta myös opiskelupaikalla, mobiililaitteella liikkeessä ja kaverin luona. Nuorista jopa 75 % käyttää sosiaalisen median palveluita älypuhelimella. Pääpalvelut, missä nuoret toimivat, ovat Facebook, YouTube, IRC-Galleria, Blogger, Twitter, Instagram, Google+, Tumblr ja Kuvake.net. Tutkimuksen perusteella nuorten palveluiden käyttäminen tuskin muuttuu radikaalisti ainakaan vuoteen. Facebook on selkeästi kärjessä, kun kysyttiin missä palvelussa he ovat läsnä vuoden kuluttua ja viiden vuoden kuluttua.

suosituimmat_palvelut

suosituimmat_palvelut_kaikki

Muihin tutkimuksiin verrattuna erityisesti Bloggerin, Instagramin, Google+:n ja Tumblr:n käyttö on yllättävän laajaa. Nämä palvelut tuntuvat olevan nyt eniten nosteessa nuorten keskuudessa. Tietysti Facebookin 92 % käyttöaste kertoo palvelun uskomattomasta vetovoimasta myös nuorten keskuudessa. IRC-Galleria näyttää myös tutkimuksen perusteella oleva erityisesti nuorten palvelu. IRC-Galleria on kuudenneksi suosituin palvelu, kun listataan palveluiden käyttämistä muualta kuin IRC-Galleriasta tulleilta kyselyyn vastanneilta.

Suomalaiset nuoret pääsääntöisesti lukevat ja katsovat erilaisia sisältöjä sosiaalisen median palveluissa. Nuorille on myös tärkeää pysyä kärryillä, mitä heidän tuttunsa tekevät ja kertovat elämästään. Kolmanneksi yleisin asia nuorilla on tekstisisällön tuottaminen sosiaalisessa mediassa. Bloggaaminen on selvästi naisten suosiossa. Naisilla myös bloggaaminen oli huomattavasti yleisempää, kun kysyttiin mitä nuori tekee sosiaalisessa mediassa.

mita_sosiaalisen_median_palveluissa_tehdaan

Sosiaalisen median palveluiden käyttö on tutkimuksen mukaan erittäin suuri osa kaikesta Internetissä käytetystä ajasta. Tutkimuksessa tuli esille, että 0-30 tuntia viikossa Internetiä käyttävien nuorten Internetissä vietetty aika kuluu lähes täysin sosiaalisen median palveluissa.

Minitiivistelmä:

  • Tämän tutkimuksen mukaan 18,3 -vuotias keskivertonuori käyttää sosiaalisen median palveluita noin 14-18 tuntia viikossa. Sosiaalisen median palveluiden käyttö painottuu selkeästi klo 15-01 väliseen aikaan. Suosituin aika nuorilla sosiaalisessa mediassa on klo 18 – 21 välisenä aikana.
  • Hyvin usealle nuorelle sosiaalisen median palvelut täydentävät ja rikastavat reaalielämän sosiaalista viestintää. Nuoret näyttävät ensisijaisesti käyttävän sosiaalista mediaa jo tuttujen ihmisten kanssa keskusteluun.
  • Suosituimmat nuorten käyttämät sosiaalisen median palvelut ovat Facebook, YouTube, IRC-Galleria, Blogger, Twitter ja Instagram. Nuorista jopa 75 % käyttää sosiaalisen median palveluita älypuhelimella.
  • Suomalaiset nuoret pääsääntöisesti lukevat ja katsovat erilaisia sisältöjä sosiaalisen median palveluissa. Omalla nimellä tai nimimerkillä toimiminen vaikuttaa selvästi nuorten harkintaan sosiaalisessa mediassa.
  • Tutkimuksen perusteella nuorten kanssa toimivien yhteisöjen ja organisaatioiden tulisi ehdottomasti olla läsnä sosiaalisen median palveluissa – nuorten parissa. Puolet nuorista haluaisi sosiaalisen median opetusta oppilaitoksiin, mutta myös kodin roolia sosiaalisen median opetuksessa tulisi miettiä.
  • Tutkimuksen perusteella nuorten palveluiden käyttäminen tuskin muuttuu radikaalisti ainakaan vuoteen. Facebook on selkeästi kärjessä, kun kysyttiin missä palvelussa he ovat läsnä vuoden kuluttua ja viiden vuoden kuluttua.

***

Tutkimukseen viittaaminen (Huom! Päivitetty 22.8.2013)

Creative Commons -lisenssi
Suomessa asuvien 13-29 -vuotiaiden nuorten sosiaalisen median palveluiden käyttäminen ja läsnäolo jonka tekijä on ebrand Suomi Oy & Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen 3.0 Muokkaamaton -lisenssillä.
Teos on muunnelma teoksesta https://www.ebrand.fi/somejanuoret2013.

Tuloksien analysointi ja tämän verkkosivuston toteutus:

Jukka Weissenfelt & Juha Huovinen

jukka@ebrand.fi & juha@ebrand.fi

+358 440 5544 08 & +358 440 5544 16

ebrand Suomi Oy