Facebook

Facebook on maailman ja myös Suomen suosituin yksittäinen sosiaalisen median palvelu. Suomalaisia Facebookissa on noin 2,1 – 2,3 miljoonaa, laskutavasta riippuen [1, 2]. Suomessa suurin yksittäinen käyttäjäryhmä on Socialbakersin mukaan 25 – 34 -vuotiaat, joka käsittää 25 % Suomen kokonaiskäyttäjämäärästä. Tämän tutkimuksen kohderyhmä eli 13-29 –vuotiaat käyttäjät kattavat noin puolet kaikista suomalaisista Facebookin käyttäjistä. Facebookin kasvu maailmalla ja Suomessa on ollut todella huikeaa. Facebookin käyttö alkoi yleistyä Suomessa vuoden 2007 syksyllä. Täysin suomenkielinen Facebook on ollut keväästä 2008 lähtien, joka tuntuu olevan oleellinen asia palveluiden leviämisessä valtaväestön käyttöön Suomessa.

fb_kayttajat_suomessa_socialbakers

Viime aikoina varsinkin Yhdysvalloista on virranut uutisia ja tutkimustuloksia, joiden mukaan teinit ovat hylkäämässä Facebookin [3, 4]. Tutkimuksemme mukaan tilanne ei Suomessa ole todellakaan näin, vaan Facebook säilyttänee huippusuosion täällä vielä ainakin useamman vuoden. Kyselyyn vastanneista vähintään 91,9 % kertoo käyttävänsä Facebookia. Tutkimukseen vastanneista naisista 93,6 % käyttää Facebookia, kun taas miesvastaajista palvelua käyttää 87,6 %. Facebookin käyttäjät ovat sosiaalisessa mediassa eniten klo 18 – 21 välisenä aikana. Myös klo 15 – 18 ja 21 – 01 ovat Facebookin käyttäjille suosittuja hetkiä.

” Pidän itse käyttää sosiaalista mediaa paljon, koska esim. kun ollaan yhteydessä facebookissa, ei tarvitse tuhlata rahaa tekstiviesteihin sekä puheluihin. tosin sosiaalinen media koukuttaa todella paljon ja se aiheuttaa erilaisia oireita kuten pää-sekä lihassärkyä.”

Facebookissa nuoret kuuluvat hyvin usein julkisiin ja suljettuihin ryhmiin (n. 78 % vastaajista). Yli puolet vastaajista (60 %) myös tykkäävät yrityksistä Facebookin tykkää –toiminnallisuudella. Tässä kysymyksessä olisi voitu paremmin erotella, että ”tykkäätkö Facebookissa yrityksistä Facebookin tykkää- ominaisuudella”, jota tässä siis haettiin. Nyt ilmeisen suuri osa vastaajista on jäänyt miettimään, pitävätkö he yrityksistä vai hyödyntävätkö Facebookin toiminnallisuutta. Julkisuuden henkilöistä ja idoleista tykkää jopa 75 % vastaajista. Tämän perusteella voidaan päätellä, että persoonallisuus ja oman itsensä julkituonti luo parempaa uskottavuutta ja vastetta nuorten silmissä. Yhtyeistä ja bändeistä tykkää 80 % vastaajista. Tämäkin korkea määrä kertoo mielestämme, että nuoret arvostavat aitoutta ja suoraa keskusteluyhteyttä henkilöihin ja ihmisiin sosiaalisessa mediassa.

Noin 42 % vastaajista etsii tietoa Facebookin kautta. Myös tässä kysymyksessä ”en osaa vastata” -vaihtoehto on saanut varsin suuren kannatuksen, joten kysymyksen asettelu olisi voinut olla selkeämpi. Toisaalta, nykyään on hieman vaikea erotella, mitä tiedon etsintä tai hakeminen tarkoittaa, vaan se sulautuu kaikkeen toimintaan. Onko esimerkisi tiedon hakeminen kaverien toiminnasta erilaista kuin tiedon hakeminen tuotteista tai tapahtumista? 76 % liittyy Facebookissa luotuihin tapahtumiin – ja 72 % käy paikan päällä tapahtumissa, mihin on ilmoittautunut. Eli vain noin neljä prosenttia vastaajista jättää tulematta tapahtumiin, joihin on ilmoittautunut. Tämä lienee iloinen uutinen tapahtumajärjestäjille. Facebook-tapahtumien perusteella siis suuri osa ilmoittautuneista saapuu itse tapahtumaan. Lähes kaikki vastaajat (95 %) käyttävät Facebookin Messenger –pikaviestintämahdollisuutta.

” Itse pidän erittäin paljon sosiaalisesta mediasta, koska internetin välityksellä pystyy pitämään yhteyttä ystäviin ja muihin kavereihin , jotka asuvat kaukana omalta paikkakunnalta taikka sitten jos olet itse liikenteessä niin voit päivitellä kuulumisia kaikille esim. facebookin kautta. ”

kysymys_9_prosentit_2

Ryhmä 1.

Ensimmäisen vertailuryhmän käyttäjät käyttävät sosiaalisen median palveluita tasaisesti klo 15 – 01 välisenä aikana. Tämän ryhmän vastaajista 81 % kuuluu julkisiin ryhmiin Facebookissa. Vain 32 % käyttää Facebookia suoraan tiedonhakuun. Julkisuuden henkilöt ja yhtyeet saavat tykkäyksiä 76 prosentilta tämän ryhmän vastaajista. Pieni enemmistö tämän ryhmän vastaajista ei tykkää peleistä Facebookissa, minkä voidaan katsoa olevan pienoinen yllätys. Ehkä Facebookin pelit ja pelien julkinen fanittaminen ei osu tähän kohderyhmään. Tapahtumiin liittymisessä ja paikan päälle saapumisessa on lähes kuuden prosentin ero. 93 % käyttää Facebookin pikakeskustelumahdollisuutta. 76 % ryhmän vastaajista ja Facebook-käyttäjistä käyttää sosiaalisen median palveluita älypuhelimella. Muutoin vastaukset noudattavat yleistä linjaa.

” Toivoisin että Facebookin tilalle tulisi jokin muu kaiken kansan sosiaalinen media, ihan vaikka Facebook 2.0, jolloin voisin aloittaa esim. kaverilistan teon täysin alusta. ”

Ryhmä 2.

Nuorten naisten ryhmässä jopa noin 99 % vastaajista käyttää Facebookin pikakeskustelumahdollisuutta. 43 % vastaajista käyttää Facebookia tiedonhakuun. Myös tässä ryhmässä enemmistö ei tykkää peleistä Facebookissa. Yhtyeistä nuoret naiset tykkäävät jopa 84-prosenttisesti. Julkisuuden henkilöiden tykkäysprosentti on 79 %. 79 % ryhmän vastaajista ja Facebook-käyttäjistä käyttää sosiaalisen median palveluita älypuhelimella. Muutoin vastaukset noudattavat yleistä linjaa.

” Sosiaalinen media ns. oikein käytettynä eli yhteydenpitovälineenä olisi mielestäni ihan jees, mutta lähinnä itselleni esim. facebook tuottaa vain ärsytystä. Jotkut nuoret osaa hyödyntää sitä ihan fiksusti ja jotkut taas eivät, mikä on aika surullista. ”

Ryhmä 3.

Varttuneempien ryhmä suorastaan tyrmää pelit Facebookissa. Vain 41 % tykkää peleistä Facebookissa. Pikakeskustelumahdollisuutta hyödyntää 89 % vastaajista. Tämä ryhmä hyödyntää Facebookia eniten tiedonhakuun, prosenttiosuuden ollessa noin 47 %. 68 % tämän ikäryhmän vastaajista tykkää yrityksistä Facebookissa. 76 % ryhmän vastaajista ja Facebook-käyttäjistä käyttää sosiaalisen median palveluita älypuhelimella. Muuten vastaukset noudattavat yleistä linjaa.

” Sosiaalinen media on tietenkin siinä hyvä, että pysyy yhteydessä kavereihin pitemmänkin matkan päästä ja saattaa saada uusiakin ystäviä. Mutta toisaalta nykyään tällaiset sivustot kuten Facebook ja Twitter ynnä muut sellaiset alkavat olla vähän liian iso juttu. Ei sen elämän pitäisi siitä riippua. (Itse kyllä vietän niin paljon aikaa internetissä, että tämä saattaa kuulostaa siltä kuuluisalta kattilan mollaamiselta.) ”

Facebookin toiminnallisuudet

Facebookin päätoiminnallisuudet ovat nousseet lähes ikoniseksi osaksi Internetin historiaa. Facebookissa käyttäjät toimivat omalla nimellään. Facebookissa myös yritykset voivat toimia yrityksen omalla nimellä. Käyttäjät lähettävät tilapäivityksiä (postaus), kommentoivat omia ja toisten postauksia, jakavat toistensa tilapäivityksiä – tai yleisiä linkkejä ja tykkäävät (like-ttävät) yksittäisistä kommenteista, postauksista, bändeistä, yrityksistä tai tapahtumista. Facebookin tykkää–toiminnallisuus on levinnyt Facebookista omana liitännäisenään useille tuhansille verkkosivuille. Näin ihmiset voivat tykätä artikkeleista, uutisista ja asioista myös normaalin verkon puolella.

” Sosiaalisessa mediassa, erityisesti Facebookissa, viestintä on muuttunut huonompaan/laiskempaan suuntaan: ihmiset eivät enää keskustele toistensa kanssa, vaan jakavat sisältöä muilta sivustoilta tai omasta elämästään. ”

” Reaalielämässäkään keskusteluksi ei voi sanoa sitä, mitä monet valitettavasti tekevät, että kerrotaan vain yksinpuheluna, mitä itselle kuuluu. Tämän jälkeen toinen kertoo omat kuulumisensa, ja interaktio kahden puhujan välillä puuttuu kokonaan. ”

” Tykkääminen jaettuun sisältöön on vähän siinä rajalla, voiko sitä luokitella keskusteluksi, mutta mielestäni ei. Se on vain yksi laiska tapa vastata toisen sisältöön, ikään kuin reaalimaailman ”Joo…”, tai muuta sellaista. ”

 

[1] http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/finland

[2] http://harto.wordpress.com/2013/02/27/arvio-suomalaisten-facebook-kayttajien-todellisesta-maarasta-ikapyramidi/

[3] http://pikkuapuri.com/2013/05/13/nuoremmat-lahtevat-facebookista-tullut-aikuisten-luokkakokous/

[4] http://www.taloussanomat.fi/ihmiset/2013/05/22/teinit-vasyvat-facebookiin-liikaa-draamaa-ja-aikuisia/20137230/12?n=1