Alla yleisesittelyt suosituista palveluista

YouTube

YouTube on nykyisin Googlen omistama videosisältöpalvelu. Palvelussa pääsisältönä ovat videot, joita voi kommentoida, tykätä ja jakaa. YouTubeen kuka tahansa voi lähettää käytännössä minkälaisia videoita hyvänsä. Tietysti YouTubella on omat säännöstönsä, esimerkiksi alastomuuden ja väkivallan kanssa. Vaikka YouTube on tehty ensisijaisesti videonjakopalveluksi, hyvin suosittu käyttötarkoitus on myös kuunnella pelkällä staattisella kuvalla väritettyjä musiikkikappaleita.

” Youtubesta on hyvä kuunnella musiikkia helpon haun kautta. ”

 

IRC-Galleria

IRC-Galleria on Suomen käytetyin nuorten ja nuorten aikuisten verkkoyhteisö, jota ylläpitää ja kehittää Somia Dynamoid Oy. IRC-Galleriaan lisätään joka päivä lähes 70 000 valokuvaa ja 1,5 miljoonaa kommenttia, sekä yli 40 000 merkintää päiväkirjoihin. IRC-Galleria syntyi ensisijaisesti suomalaisen reaaliaikaisen keskustelupalvelun IRC:n käyttäjien tarpeesta nähdä myös kuvallisesti, kenen kanssa täysin tekstipohjaisessa ympäristössä keskustellaan.” IRC-Galleriaa käytetään ensisijaisesti yhteydenpitoon kavereiden kanssa. Suurin osa käyttäjistämme on löytänyt palvelusta myös uusia ystäviä. IRC-Galleriassa jokaisella käyttäjällä on oma kotisivu eli profiili, johon hän voi lisätä kuvia itsestään ja elämästään, kirjoittaa päiväkirjamerkintöjä, ja johon muut käyttäjät voivat kirjoittaa kommentteja. Kommunikointi IRC-Galleriassa tapahtuukin kirjoittamalla kommentteja kuviin, videoihin, yhteisöihin sekä päiväkirjamerkintöihin. Profiilien lisäksi IRC-Galleriassa on lukuisia yhteisöjä. Käyttäjä voi olla liittyneenä samanaikaisesti jopa sataan yhteisöön. Lista omista yhteisöistä on näkyvillä kunkin käyttäjän profiilisivulla ja niissä keskustellaan kommentein yhteisön nimen ilmoittamasta aiheesta. Yhteisöjen avulla käyttäjä voi kertoa muille minkälaisista asioista hän on kiinnostunut ja tavata muita samanhenkisiä käyttäjiä.” (http://irc-galleria.net/parents)

IRC-Gallerian käyttäjät ovat selvästi eniten sosiaalisessa mediassa klo 18 – 21 välisenä aikana. Myöhäisilta ja alkuilta ovat myös IRC-Gallerian käyttäjille sopivaa aikaa palvelun hyödyntämiseen.

” On mukavaa kun voi käytännössä ilmaiseksi keskustella kavereiden kanssa ja saada uusiakin kavereita esimerkiksi irc-galleriasta. ”

IRC?

IRC eli Internet Relay Chat on oululaisen Jarkko Oikarisen vuonna 1988 kehittämä reaaliaikainen keskustelupalvelu/protokolla. IRC:ssä tarvitaan käytännössä keskitetty palvelin eli serveri, johon käyttäjät sitten yhdistävät. Serverit kuuluvat aina johonkin IRC-verkostoon. Suosittuja IRC-verkkoja ovat esimerkisi IRCnet ja Quakenet. IRC lienee suurimpia yksittäisiä vaikuttajia nykyään suosituille pikaviestintäpalveluille kuten Skypelle ja Facebook Messengerille. IRC:ssä on myös nykyisistä sosiaalisen median palveluista tuttuja toiminnallisuuksia. IRC:ssä on keskustelukanavia, jotka merkitään #-merkillä, jota myös mm. Twitter, Tumblr ja Instagram käyttävät aihealueen tunnuksena. IRC:ssä keskustelu tapahtui käytännössä rajoittamattomalla määrällä kanavia, joissa pystyy olemaan rajaton määrä ihmisiä, myös yksityiskeskustelu ja vaikkapa tiedostojen lähetys onnistuu. Tarkempaa tietoa IRC:stä löytyy vaikkapa Wikipediasta.

” Olisin ehkä kaivannut mukaan vielä IRCin käytön (ei siis IRC-galleria!). Tosin IRCiä ei taideta nykypäivänä laskea ns. sosiaaliseksi mediaksi, vaikka minusta se on juurikin sitä, ja kaikenlisäksi paras. ”

 

Tumblr

Tumblr on suosittu (mikro)blogipalvelu. Tumblr mahdollistaa hyvin monipuolisen blogin pitämisen. Osa Tumblr –blogeista on hyvin perinteisiä blogeja, joissa tekstit ja kuvat vuorottelevat. Toisinaan Tumblr –blogit ovat pelkkiä kuvakokoelmia tietyn tai tiettyjen teemojen ympärille. Tumblr mahdollistaa sisältöjen julkaisun erittäin nopeasti ja kätevästi, mutta antaa myös tilaa pidemmille teksteille. Tumblrin blogipostauksien jakamisesta on myös pyritty tekemään erittäin helppoa – varsinkin Tumblr -yhteisön kesken. Tumblr myös seuloo aiheita samalla tavalla kuin Twitter, käyttäen #-merkkiä aihealueissa. Tumblr:ia voisikin kuvailla Twitterin ja perinteisemmän blogialustan ketteräksi ja suosituksi sekoitukseksi. Tumlbrissa on reblog ja –like (sydän –ikoni) –toiminnot. Muita käyttäjiä seurataan Follow –toiminnolla.

Tumblr on erittäin suosittu varsinkin Yhdysvalloissa. Nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa Tumblr on jopa ohittanut Facebookin mm. käyttäjien uusiutuvissa vierailuissa. Eri asia on, seuraavatko käyttäjät ainoastaan satunnaista kuvavirtaa vai keskustelevatko he ja hyödyntävät palvelun sosiaalisia ominaisuuksia yhtä tiiviisti kuin esimerkiksi Facebookissa. Tämän tutkimuksen perusteella Tumblr on suosittu erityisesti naisten keskuudessa – kuten muutkin blogaamiseen liittyvät palvelut.

”TUMBLR <3 Se on ihanempi kuin mikään muu palvelu ja siellä on kaikista mukavimmat ja saman kaltaiset ihmiset ja kaikki otetaan avo sylin vastaan ja se on oma pieni rakastava yhteisönsä. Se on taivas, utopia ja paratiisi <3<3 ”

tumblr_usa_statsTumblrin suosio nuorten parissa on Yhdysvalloissa osittain jopa suurempaa kuin Facebookin. (http://blog.garrytan.com/tenth-grade-tech-trends-my-survey-data-says-s)

 

Blogger

Blogger on hakukoneyhtiö Googlen omistama blogipalvelu, joka on ollut verkossa vuodesta 1999 lähtien. Sen perusti tuolloin Pyra Labs -niminen yritys, jonka Google osti vuonna 2003. Bloggeria on ollut mukana perustamassa myös mikroblogipalvelun Twitterin perustaja Biz Stone. Ensijulkaisunsa aikoihin palvelu oli ensimmäisiä blogaukseen keskittyneitä alustoja, ja sille kuuluu ainakin osakiitos blogien suosion noususta 2000-luvulla. Blogger oli ensimmäisiä blogipalveluita, joiden käyttäjien ei tarvinnut käyttää HTML -kuvauskieltä, vaan blogimerkinnät voitiin kirjoittaa suoraan lomakkeeseen webissä ja näin ollen toi blogaamisen normaalikäyttäjien saataville. Bloggerin myötä blogien fokus on selkeästi siirtynyt kohti sisällöntuotantoa ja helppoa julkaisua.

Tutkimuksen perusteella Blogger on hyvin pitkälti naisten käyttämä palvelu. Bloggeria käyttäneistä jopa 92 % oli naisia. Ajankäyttö Bloggerin käyttäjillä menee hyvin tasaisesti klo 15 – 01 väliseen haarukkaan.

” Internetissä saa ilmaista itseään mm. blogin kautta. ”

 

Instagram

Instagram on nykyisin Facebookin omistuksessa oleva kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkostopalvelu. Instagramissa käyttäjät voivat jakaa kuvia, kommentoida toisten käyttäjien kuvia ja myös tykätä kuvista. Instagram oli aluksi käytettävissä vain mobiililaitteilla, kuten iPhonella ja Androidilla. Nykyisin käyttö onnistuu myös verkkokäyttöliittymän kautta. Instagram on erittäin suosittu varsinkin nuorten parissa – tämäkin tutkimus tukee tätä tosiasiaa. Nuoret käyttävät Instagramia valokuvien ottamiseen. Valokuvien aiheet ovat hyvinkin moninaisia, muoti, ruoka, tapahtumat, kaverit, elämän huippuhetket, urheilutapahtumat, huumori, luonto – kaikki nuorten elämään vaikuttavat tilanteet.

Instagramin suurin vastaajaikäryhmä kyselyssä oli 16-vuotiaat. Instagramin käyttäjistä suurin osa oli 14-20 -vuotiaita. 65 % Instagramia käyttäneistä kertoi ottavansa tai editoivansa valokuvia sosiaalisessa mediassa.

” Olen itsekkin ns ’koukussa’ puhelimen käyttämiseen, pitää hoitaa maatilaa haydayssä, päivittää instagramia ja jutella whatsapissa. ”