Sosiaalisen median palveluita on nykyään satoja, jopa tuhansia. Maailmanlaajuisesti suosituimmat sosiaalisen median palvelut ovat tällä hetkellä Facebook, Twitter ja Google+ [1]. Huomionarvoista on se, että kolmen kärki käsittää yksinomaan Yhdysvalloissa syntyneitä palveluita. Yhdysvallat lienee myös maailmanlaajuisesti suurin trendien asettaja, ja esimerkiksi Suomessa Yhdysvaltojen muutokset näkyvät yleensä vuoden kuluttua käyttäytymismuutoksissa. Suomessa järjestys on Ylen mukaan Facebook, Suomi24 ja IRC-Galleria [2]. Facebookin mainostyökalun mukaan Suomessa on 13-29 –vuotiaita nuoria 1 364 800 kappaletta. Facebookin oman mainostyökalun lukuihin kannattaa suhtautua suurella varauksella. Tilastokeskuksen mukaan edes 10-29 -vuotiaita suomalaisia ei ole näin paljoa [3]. Sosiaalisen median palveluiden käyttäjätilastoja tarkastellessa on hyvä muistaa, että rekisteröityneiden käyttäjien kokonaismäärä eli käyttäjätilien kokonaismäärä on usein hyvin paljon korkeampi kuin aktiivisesti palvelua käyttävien lukumäärä. Tämä tutkimus kertoo, mitä palveluita nuoret vastaushetkellä käyttävät.

Suomi24:ssä on rekisteröityneitä käyttäjiä noin 1 700 000. Suomi24:n käyttäjistä kuitenkin vain noin 40 % kirjautuu palveluun vuosittain. TNS:n mukaan Suomi24:ssä käy kuukaudessa yli 3 miljoonaa kävijää ja viikossa yli 1,3 miljoonaa kävijää [5]. Suomi24:n yksi ydinperiaate on kuitenkin, että sitä voidaan käyttää ilman rekisteröintiä. IRC-Galleriassa kokonaiskäyttäjämäärä on 451 000. Näistä 70 % on 15-24 –vuotiaita. Sukupuolijakauma IRC-Galleriassa on hyvin tasainen, noin 50 % / 50 %. Suomalaisia Twitterin käyttäjiä on noin 300 000. Kuukausitasolla suomeksi aktiivisesti twiittaavia käyttäjiä on kuitenkin vain noin 30 000 [4].

” Sosiaalinen media on aivan LOISTAVA <3 ”

Kysyimme tässä tutkimuksessa, mitä palveluita suomalaiset nuoret käyttävät. Valitsimme kysymykseen ison listan tunnettuja ja kyselyissä ja käyttäjätilastoissa olevia sosiaalisen median palveluita. Listan järjestys arvottiin jokaisessa kyselyssä satunnaiseksi, jolla halusimme varmistaa, että tunnetuimmat palveluiden nimet eivät pomppaa voimakkaammin esille. Vastaajilla oli myös mahdollisuus kertoa listaamattomista palveluista ja niiden käytöstä. Tutkimuksen mukaan suomalaisnuorten suosituimmat sosiaalisen median palvelut ovat Facebook, YouTube, IRC-Galleria, Blogger, Twitter, Instagram, Google+, Tumblr, Kuvake.net ja Suomi24. Kyselyyn vastanneista jopa 91,9 % käyttää Facebookia, YouTubea 88,2 % ja IRC-Galleriaa 71,8 %. Tämän jälkeen palveluiden suosio selvästi hajaantuu. Bloggeria käyttää enää 36,6 % vastaajista.

Tutkimuksen mukaan 14 % nuorista käyttää mobiililaitteella eri sosiaalisen median palveluita kuin tietokoneella käytettäessä. Tällöin suosituimmiksi mobiililaitteilla käytettäviksi palveluiksi nousivat Instagram, Kik Messenger, WhatsApp, Twitter, Foursquare sekä GifBoom.

Alla on kaksi erilaista esitystapaa nuorten sosiaalisen median palveluiden käytöstä vuonna 2013. Ensimmäinen on interaktiivinen pylväsdiagrammi, jossa näkyy vastaajien prosenttiosuudet. Tässä taulukossa prosenttiosuus olisi ollut 100 %, jos jokainen vastaaja olisi valinnut esimerkiksi Facebook-palvelun. Toinen esitystapa muistuttaa YLE:n käyttämää pinta-alamallia [2]. Mitä isompi pinta-ala palvelulla on, sitä useampi valitsi kyseisen palvelun. Tiivistelmä-sivulla on myös perinteinen palkkidiagrammi.

suosituimmat_palvelut

Listaamattomat palvelut

Listaamattomista palveluista hyvin Pinterestiä vastaava kuvien tykkäys- ja jakamispalvelu We Heart It nousi selvimmin esiin. We Heart It:ssä kuvien tykkääminen on tehty vahvalla symbolisella merkillä, sydämellä. We Heart It:ssä kuvia voi ladata joko palveluun tai tykätä muualla verkossa olevista kuvista, jolloin kuviin tulee selkeä viite, missä alkuperäinen kuva sijaitsee. Myös huumoripitoista kuva- ja videomateriaalia sisältävä Riemurasia oli mainittu useasti. Taidesivusto DeviantArt nousi myös selvästi esille. DeviantArt:ssa käyttäjät voivat lisätä palveluun valokuvia, piirroksia, maalauksia, tatuointeja ja muuta visuaalista materiaalia. Formspringin formaatti on varsin selkeä: kysy mistä tahansa, mitä tahansa ja muut vastaavat – eräänlaista joukkoälyn hyödyntämistä siis. Formspringissä on myös läsnä suomalaisia asiantuntijaorganisaatioita, esimerkkinä Verkkoterkkarit. Formspringin tulevaisuus oli vielä vähän aikaa vaakalaudalla, mutta tuore ostaja vakuuttaa palvelun jatkavan ja kehittyvän. 9GAG on yhdysvaltalainen huumorisivusto, jossa pääpaino on kuvilla. Steam on kasvanut yksinkertaisesta videopelien latauspalvelusta PC-koneiden suosituimmaksi jakelu-, peli- ja yhteisöalustaksi. Myös Skype, Spotify, GifBoom, Aapeli ja Randomi.fi nousivat varsin selkeästi esille.

sanapilvi_muut_palvelut

Ryhmä 1:

16–18 -vuotiaat miehet käyttävät palveluista eniten YouTubea. Seuraavana tulevat oletetusti Facebook ja IRC-Galleria. Tämän jälkeen tilanne sirpaloituu. Palvelut kuten Instagram, Twitter, Ylilauta.org, Naurunappula, Findance, Gaming.fi ja Google+ saavat varsin tasaisesti käyttäjiä tästä ryhmästä. Vastaajista jopa 90 % sanoo käyttävänsä YouTubea. Huomionarvoista tämän ryhmän vastauksissa on, että YouTube on noussut Facebookin ohi suosituimmaksi sosiaalisen median palveluksi. YouTubea käyttää lähes 90 % 16-18 -vuotiaista suomalaisista miehistä. Tällä ryhmällä sisältöjen lukeminen, tuttujen kuulumisien lukeminen ja chattien käyttö on yleisempää kuin julkisten tilapäivityksien tekeminen.

suosituimmat_palvelut_ryhma1

” Sosiaalinen media on mainio työkalu ja viihdyke. Nuoret käyttävät mielestäni hyvin sosiaalista mediaa arkensa apuna. ”

sanapilvi_kysymys8

Ryhmä 2:

Nuoret naiset näyttävät viihtyvän Facebookissa, YouTubessa ja IRC-Galleriassa. Myös Blogger on tässä ryhmässä todella suosittu. Tämän jälkeen tulevat Instagram, Tumblr, Demi, Kuvake.net, Twitter ja Google+. Tekemisen osalta tilanne on hyvin samantyyppinen kuin muillakin. Sisältöjen selaaminen ja lukeminen ovat kärjessä. Näiden jälkeen tulevat tuttujen ihmisten asioiden seuraaminen, tekstisisältöjen luominen ja reaaliaikachatit. Pelien pelaaminen on tytöillä hieman harvinaisempaa kuin vastaavan ikäisillä pojilla. Varsinkin nuorten naisten suosiossa oleva Demi on myös noussut suosituimpien sosiaalisen median palveluiden listalle. Ryhmän vastaajista yli 27 % käyttää Demin palvelua.

suosituimmat_palvelut_ryhma2

” Sosiaalinen media helpottaa kanssakäymistä paljon, ja säästää rahaa. Nuoret tosin ovat liikaa netissä. Facebook koulutunneilla ei ole uusi ilmiö. ”

sanapilvi_kysymys8

Ryhmä 3:

Vanhemmalla ryhmällä palvelut menevät seuraavassa järjestyksessä: Facebook, YouTube ja IRC-Galleria. Neljänneksi suosituimpana on Google+, jonka jälkeen tulevat Twitter, Suomi24, Blogger, Last.fm, Naurunappula, Kuvake.net, LinkedIn ja Instagram. Palveluiden käyttäminen noudattaa hyvin pitkälti samaa kaavaa kuin kahden edellisenkin ryhmän. Sisältöjen lukeminen ja katseleminen ovat kärjessä, joiden jälkeen tulevat tuttujen ihmisten seuraaminen, tekstipohjaisen sisällön tuottaminen ja chattaaminen.

suosituimmat_palvelut_ryhma3

” Sosiaalinen media on avannut aika paljon uusia mahdollisuuksia tehdä asioita verkostoituen. Omien kokemuksieni pohjalta voin sanoa että esimerkiksi peli-iltojen ja kaveriporukka-iltojen järjestäminen on 100x helpompaa kuin ennen, kun voi helposti tehdä ryhmän jossa pollataan päivät ja ajat. Näin saa helpoiten enemmistön mielipiteen.”

sanapilvi_kysymys8

Miehet

Kyselyyn vastanneista varsin suuri osa (71 %) oli naisia. Tämän vuoksi on mielenkiintoista seurata, miten miesten ja naisten vastaukset eroavat. Alla on miesten valitsemat suosituimmat palvelut. Kärjessä miehillä on myös Facebook, YouTube ja IRC-Galleria. Gaming.fi -peliaiheinen verkkosivusto on varsin korkealla, joka johtunee siitä, että kyselyä mainostettiin varsin näyttävästi kyseisellä verkkosivustolla. Näin yleistä sivuston käyttö ei todennäköisesti todellisuudessa ole. Myös Ylilauta.orgin korkeaa käyttöastetta voidaan pitää jonkinmoisena yllätyksenä. Ylilauta.org tarjoaa anonyyminä tehtävää kuvien ja kommenttien vaihtoa erinäisistä aihealueista. Miehillä keskustelut näyttävät painottuvan keskustelufoorumeille, kun naisilla vastaavia keskusteluita käydään blogeissa.

suosituimmat_palvelut_miehet

Naiset

Naisilla suosituimmat sosiaalisen median palvelut ovat tutkimuksen mukaan Facebook, YouTube ja IRC-Galleria. Suurimpina eroina miesten ja naisten välillä on blogien käyttäminen. Naisilla neljäntenä tulee Blogger ja kuudentena Tumblr.  Bloggerin lähes 50 % osuutta voidaan pitää merkittävänä tietona nuorten naisten verkkokäyttäytymistä ajatellen.

suosituimmat_palvelut_naiset

 

[2]http://yle.fi/uutiset/taalla_somelaiset_elavat_-_katso_lista_historiallisesta_facebookista_juuri_avattuun_pheediin/6518189

[3] http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_vaesto.html#vaestoianmukaan

[4] http://www.toninummela.com/suomi-twitter/

[5] http://tnsmetrix.tns-gallup.fi/public/

***

Tutkimukseen viittaaminen (Huom! Päivitetty 22.8.2013)

Creative Commons -lisenssi
Suomessa asuvien 13-29 -vuotiaiden nuorten sosiaalisen median palveluiden käyttäminen ja läsnäolo jonka tekijä on ebrand Suomi Oy & Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen 3.0 Muokkaamaton -lisenssillä.
Teos on muunnelma teoksesta https://www.ebrand.fi/somejanuoret2013.

Tuloksien analysointi ja tämän verkkosivuston toteutus:

Jukka Weissenfelt & Juha Huovinen

jukka@ebrand.fi & juha@ebrand.fi

+358 440 5544 08 & +358 440 5544 16

ebrand Suomi Oy