Koronan myötä sosiaalisen median käyttö on lisääntynyt nuorten keskuudessa. Verkko- ja sosiaalinen pelaaminen on yksi selvästi koronasta ”hyötynyt” asia. Kilpailullinen verkkopelaaminen jatkui käytännössä tietoverkkojen välityksellä koko pahemmin koronaepidemian. Kyselyssä peli/kauppa/kommunikaatioalusta Steam kasvatti osuuden 30 %:iin. Pelillistäminen tuskin tulee vähentymään ja erilaisille verkkopeleille on helppo povata lisääntynyt kiinnostusta, myös suomessa.
Myös nykyiset laitteistot, kuten konsolit ja erinäiset sovellukset, kuten Twitch, mahdollistavat sosiaalisen pelaamisen ja pelivideoiden; tai suoran pelistreemauksen lisääntymisen ja jokapäiväistymisen. Discord -keskusteluohjelmisto on myös keskittynyt ensisijaisesti pelaajien tarpeisiin. Sekin oli yksi tämän vuoden nousijoista.
Livestreemaus ja erilaiset videoblogit ovat tulleet jäädäkseen. Videoblogeja ja streemausta näkee nykyään paljon esimerkiksi YouTubessa, Snapchatissa, Instagramissa ja vaikkapa Twitchissä. Tubettajat ovat nousseet nuorten ja usein myös koko kansan suosikeiksi. Vlogi-trendin huippua on tuskin vielä Suomessa nähty.
Vuonna 2019 arvioimme lyhytvideoiden, kuten Instagram Stories eli Instagram tarinoiden yleistyvän. Lyhytvideot, eli mm. tarinat ovat lyhyitä videoita, jotka ovat katsottavissa vain tietyn aikaa, yleensä 24 h – tai myös ilman aikarajaa, käyttäjän proofilissa, sen jälkeen ne häviävät tai jäävät katseltaviksi. Tämäntyylisiä toteutuksia löytyy tai on löytynyt ainakin mm. TikTok:ssa, YouTubessa, Facebookista, Snapchatista ja WhatsAppista. Mielestämme nämä ovat edelleen vastaus nykypäivän tarpeeseen, minkä Facebook aikonaan aloitti johdattelemalla tilapäivityksiään kysymällä käyttäjältä ”mitä sinä teet nyt?” – mitä minä teen tänään / nyt ja mitä minulle kuuluu. Lyhyt video on helppo ja nopea ottaa, se ei vaadi paljon aikaa tai editointia ja valmistelua, jos niin ei halua. Ne on myös nopea katsoa. Nykyisin myös erilaiset ohjevideot, temput ja pränkit ovat helposti nähtävissä näillä lyhytvideoilla.
Facebookin käyttö on hiipunut nuorten keskuudessa vuosia. Nyt ”naamakirjaa” käytti 46 % vastaajista. Vuonna 2013 vastaajista 92 % peräti käytti Facebookia. Vielä vuonna 2016 vastaajista 81 % käytti Facebookia, 2019 lukema oli 57 %. Facebook oli tai on tietyllä tavalla sosiaalisen median pioneeri, se yhdisti kaverit, tutut, tilapäivitykset, tekstit, kuvat ja videot yhteen palveluun. Nykyisin voisi sanoa, että eri mediat ovat jakaantuneet ja erikoistuneet omiin palveluihinsa.
Nuoret ovat käyttäneet ja käyttävät jatkossakin useita palveluita rinnakkain – tämän vuoden toteutuksessa nuori käyttää keskimäärin edelleen noin yhdeksää sosiaalisen median palvelua. Nuoret menevät muihin palveluihin, lähinnä siis WhatsAppiin, YouTubeen, Snapchatiin, TikTokkiin, Spotifyyn ja Instagramiin.
Missä palvelussa nuoret sitten ovat vielä vuoden päästä? Aikalailla samoissa missä nytkin. Pääsääntöisesti uskomme, että ainakin suosituimmat palvelut pitävät kyntensä. WhatsApp pitänee paikkansa suomalaisten nuorten suosituimmissa palveluissa. Instagram, Whatsapp, TikTok, Discord, Youtube, Instagram, Spotify, Snapchat, Facebook, Reddit, Twitter, Pinterest ja muut tutut näkyvät selvästi nuorten vastauksissa.
” luultavasti jatkan Twitterin kanssa, jos siellä säilyy elämää, koska se on tunnetuista vähiten ahdistava. Discord on ollut hyvä työkalu, ei mitään sen säilymistä vastaan. Tahtoisin vuoden päästä olla jo aktiivinen YouTubessa myös julkaisijana. Tumblria käytän, kunnes maankuori sortuu, sade muuttuu alkoholipitoiseksi, ja joku ylijumala syö kuun. Käytän sitä, vaikka Automatic tarkoituksellisesti päivittää sitä alasajo mielessä. Paras, rakentavin, vapauttavin sivusto ikinä <3 ”
” Tiktok, twitter, Reddit, Youtube, Musescore, Discord, Genshin impact, Whatsapp. ”
” Pinterest, Instagram ja Tiktok ovat ajattomia. Snapchatin suosio on jo nyt alkamassa laskea, joten vuoden päästä en ole varma.”
” Whatsapp ellei tilalle tule taas joku muu (esim. ennen ikäiseni käytti Kik messengeriä, mutta nykyään whatsapp ja snapchat on enemmän käytössä). ”
Tarkastellaanpa, mitkä palvelut ovat nostaneet osakkeitaan vuodesta 2019 ja mitkä ovat niitä menettäneet.
Nousussa (mm.):
TikTok 57 % vs. 9 %
Discord 43 % vs. 23 %
Pinterest 39 % vs. 24 %
Jodel 35 % vs. 21 %
Reddit 27 % vs. 17 %
Twitch 26 % vs. 20 %
Telegram 13 % vs. 5 %
Laskussa (mm.):
Facebook & Facebook Messenger 57 % & 32 % vs. 46 % & 20 %
Skype 4 % vs. 14 %
Tumblr 7 % vs. 11 %
Alla vielä vapaa sana -kysymyksen satoa nuorilta:
” Sosiaalisella medialla on nykyään isompi vaikutus ihmisten käyttäytymiseen mitä sillä pitäisi olla. ”
” Sosiaalisesta mediasta saattaa syntyä painetta näyttää joltain tai pitäisi kokea joitain asioita. Todellisuus ei heijastu sosiaalisessa mediassa julkaisuista kuvista ja videoista. Ei saa ihmetellä miksi oma elämä ei tunnu niin hienolta kun miltä sosiaalisessa mediassa ihmiset elämänsä esittää. ”
” Sosiaaliset mediat tuovat sekä iloa että harmia, tärkeintä on osata säädellä omaa käyttöään ja kitkeä haitallisia tapojaan somessa. ”
” Sosiaalinen media on yksi valtavan kuormittava tekijä nuorille, ja luultavasti yksi syy nykyisiin mielenterveysongelmiin ”
” Sosiaalinen media on selkeästi kehittymässä parempaan suuntaan itse arvostamani asiallisen keskustelukulttuurin näkökulmasta. Tällä hetkellä iso osa vanhemmasta ikäluokasta ”valtaa” epäasiallisella somekäytöksellään monen alustan, mutta tästä huolimatta on innostavaa huomata, että nuoret eli 15-30 vuotiaat (erilaisia trolleja lukuunottamatta) jatkuvasti lisäävät asiallista keskustelukulttuuria enenevissä määrin. Ja tärkeää on, että aiheesta käydään keskustelua ja yhä nuorempia opetetaan asialliseen käyttäytymiseen myös somessa, mikä tuntuu vanhemmilta olevan hukassa. ”