3. Sosiaalisen median käyttötavat

Kyselyn perusteella lähes kaikki vastaajista käyttävät sosiaalista mediaa sisältöjen lukemiseen, selaamiseen ja tykkäämiseen. Suuri osa (78 %) käyttäjistä myös kuuntelee musiikkia somepalveluiden avulla. Iso osa vastaajista haluaa tietää, mitä hänelle jo tutut ihmiset tekevät. Edellä mainitut asiat ovat siis puhtaasti tiedon selaamista, musiikin kuuntelua ja lukemista, eivät sisällöntuotantoa.

Ensimmäisen sisällöntuotantoon liittyvän vastauksen on valinnut 48 % vastaajista, eli vastaajat keskustelevat tuttujen ja ystävien kanssa reaaliaikaisesti. Tekstipohjainen sisällöntuotanto eli tilapäivitykset ja kommentointi saavat enää 28 % – laskusuunta on näkynyt jo aiemmissa tutkimuksissa. Vuonna 2019 ne olivat 34 %:n suosiossa ja vuonna 2015 vastaava luku oli yli 50 %. Vuonna 2013 jopa 80 % nuorista tuotti kommentteja. Somepalvelut ovat kehittyneet ja muuttuneet vuosien saatossa. Uudet suositut palvelut sisältävät lähinnä anonyymin tai nimimerkin takana tapahtuvaa viestintää.

” Katson livestriimejä ja kuuntelen podcasteja ”

” No katson vaan muitten videoita ja scrollaan ”

” Jaan itse kirjoittamaani fiktiota ja asiatekstejä. Seuraan uutisia/politiikkaa. Osallistun tapahtumiin, etenkin nyt pandemia-aikana. Opiskelen. ”

” En oikeastaan muuta kuin seuraan mitä tapahtuu ja tekstailen kavereilleni ”

Hyvin yleistä on reaaliaikaisen keskustelun käyminen pikakeskustelupalveluiden tai chattien kautta. Pikaviestintä on jo vuosia ollut osa nuorten elämää. Suosituin pikaviestintäalusta, WhatsApp (93 % vastaajista) sai vuoden 2013 kyselyssä 8 % kannatuksen. Vuonna 2015 käyttäjiä oli jo 82 % vastaajista. 2019 WhatsAppia käytti 89 % vastaajista.

Hyvin usea vastaaja myös etsii tietoa häntä itseään kiinnostavista asioista ja osa myös jakaa muiden tuottamia sisältöjä eteenpäin. Mielenkiintoisen sisällön jakaminen on edelleen laskenut. Vuonna 2019 33 % jakoi sisältöjä eteenpäin. Vuonna 2016 se oli noin 40 % – nyt enää 30 % jakaa sisältöjä eteenpäin. Vastauksien perusteella videoiden ja ennen kaikkea musiikin tekeminen on huomattavasti harvinaisempaa kuin tekstisisältöjen ja kuvien ottaminen. Videoiden tekeminen on noussut 12 %:iin verrattuna 7 % vuonna 2019.

Sosiaalinen videonjakopalvelu YouTube on erittäin suosittu nuorten parissa. Silti vain reilut 12 % vastaajista ilmoittaa tekevänsä itse videoita. Nuoret siis katselevat ja kuuntelevat toisten tekemiä vlogeja, lyhytvideoita, reelssejä, videoita ja musiikkia huomattavasti enemmän, kuin mitä itse tekevät. Samankaltaisen seuran etsijöitä on myös verrattain vähän vastaajien keskuudessa. Uusiin ihmisiin haluaa tutustua 29 % vastaajista – vuosina 2013 ja 2015 vastaava luku on ollut jopa yli 50 %. Sosiaalista verkkopelaamista harrastaa melkein puolet vastaajista. 

” Selailen että löytyisikö jotakin kiinnostavaa harrastusta tai vinkkejä laskettelutemppuihin

Ja kyselen tutuilta vinkkejä elämään ja harrastuksiin että kouluun ”

Miksi sosiaalinen media?

Nuoret näyttävät ensisijaisesti käyttävän sosiaalista mediaa jo tuttujen ihmisten kanssa keskusteluun. Nuoret selvästi käyttävät sosiaalisen median palveluita siksi, koska niitä kuuluukin käyttää ja niistä on tullut vain tapa. FOMO, eli paitsi jäämisen pelkoa? Enää ehkä ei ole niin tärkeää, käyttävätkö muutkin tutut. Nuorten oletetaan oletusarvoisesti hyödyntävän somea normaalissa elämässä. Ryhmäytyminen ja yhteenkuuluvuus on nuorille tärkeää. Sosiaalisesta mediasta tulee nuorten vastausten perusteella varsin helposti tapa. 

Palveluiden käyttö on vakiinnuttanut roolinsa ja merkityksellisyytensä jokapäiväisessä elämässä hyvin monen nuoren elämässä. Vapaan sanan vastausten perusteella sosiaalisen median palveluiden käyttö voi myös olla varsin addiktoivaa. Nuoret myös tuntuvat tiedostavan tämän vuoden vastauksien perusteella paremmin, että some voi olla liiankin addiktoivaa. Tämän vuoden vastauksissa nuoret myös tiedostivat, että somen ”lieveilmiöt”, kuten kiusaaminen, trollaaminen, dis- ja misinformaation jakaminen ja jopa seksuaalinen häirintä koskettaa valitettavan monen nuoren elämää. Tästä lisää seuraavassa osiossa.

” etsin inspiraatiota, samaistuttavaa sisältöä, apua mieltä askarruttaviin asioihin ja some myös tarjoaa viihdettä  ”

” En ole niin yksinäinen ja saan tekemistä ”

” Rehellisesti käyttäisin paljon vähemmän, ellei se olisi niin eristävää. Surffailu on rankkaa. ”

” En oikeastaan tykkää somesta ja haluaisin lopettaa niiden käytön. Se vaan tuntuu mahdottomalta, koska nykyään on olemassa stigma ihmisiä kohtaan, jotka eivät käytä somea. Ovat outoja tai yksinäisiä tms. ”

” Se on lähinnä joko väline tehdä asioita jotka kiinnostavat minua jo valmiiksi tai ajanvietettä. Suurin osa ajasta menee kavereille jutellessa, mutta sen ulkopuolella käytän somepalveluita enimmäkseen välinearvon takia. Ne ovat osana harrastuksiani kuten esim. roolipelausta vaikkapa siten että voin jakaa kanssapelaajille peliin liittyvää sisältöä. ”

« Suosituimmat sosiaalisen median palvelut   |  » Sosiaalisen median merkityksellisyys