Loppusanat

Haluamme kiittää kaikkia vastaajia ja palautteen antaneita nuoria. Haluamme myös kiittää Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluita luottamuksesta ja saumattomasta yhteistyöstä kyselyn toteutuksessa. Oli erittäin mielenkiintoista päästä toistamaan kysely nyt hieman pidemmän tauon jälkeen. Tauosta huolimatta useat asiat nuorten sosiaalisen median käytössä ovat pysyneet varsin samanlaisina. Tietysti uusia palveluita ja tekniikoita syntyy koko ajan.

Sosiaalinen media herättää selvästi myös nuorissa mielipiteitä ja tunteita. Tuloksia analysoitaessa haluamme muistuttaa, että kyselyn tekijät ovat sosiaalisen median ammattilaisia – eivät niinkään tilastotieteen tai käyttäytymispsykologian. Tuloksia ei kannata pitää absoluuttisina totuuksina, mutta kattavalla otannalla on luotu kuva ja katsaus nykytilanteesta. Pääpaino on nykyhetken tekemisessä ja tulevaisuuden trendien hahmottamisessa – mitä nuoret tekevät nyt ja miksi? Missä palveluissa nuoret ovat? Mitä nuoret tekevät tulevaisuudessa?

Alle on listattu palvelut, kontaktit ja oppilaitokset, joihin kysely on lähetetty. Tänä vuonna emme saaneet montaa varmennusvastausta eri oppilaitoksista, mutta vastauksien perusteella suuri osa listalla olevista palveluista ja oppilaitoksista jakoivat kyselyä eteenpäin. Kiitos kaikille oppilaitoksille ja muille kyselyä jakaneille tahoille!

  • Kempeleen lukio
  • Kanuuna nuorisoverkosto
  • Vuolle
  • Osao
  • Xamk
  • Haapaveden opisto
  • Peräpohjolan opisto
  • Verke
  • Suomen lukioilaisten liitto
  • Etelä-savon ammattiopisto
  • Jyväskylän yliopisto
  • Metropolia AMK
  • Helsingin yliopisto
  • Aalto yliopisto
  • Turun AMK
  • Vaasan AMK
  • Lapin AMK
  • Nuorten työpajanuoret (Oulu)
  • Poikien Talo
  • Tyttöjen Talo
  • Oulun kaupungin Facebook-sivu
  • Työpajanuorten verkosto
  • Netariverkosto
  • Oulun seurakunnat
  • Humak
  • Sikun viikkotiedote
  • Tieto ja tutkimuksia nuorista Facebook-ryhmä
  • Akaan kunta
  • Alajärven kaupunki
  • Asikkalan kunta
  • Auran kunta
  • Enontekiön kunta
  • Espoon kaupunki
  • Ammattikoulut.fi / Studentum Oy
  • Mercuria kauppaoppilaitos
  • Sasky koulutuskuntayhtymä
  • Hyria
  • Vantaan Wilma
  • Oulun nettipoliisi
  • Irc-Galleria ja Heimon ylläpito
  • Oulun yliopisto
  • Forssan peruskoulut
  • Helsingin peruskoulut
  • Jyväskylän peruskoulut
  • Kempeleen peruskoulut
  • Oaj
  • OAMK
  • Centria AMK
  • Luovi
  • Väestöliitto
  • Pelastakaa lapset Ry
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Nuorisopalveluiden työntekijäverkosto
  • Rovaniemen lukiot
  • Limingan kunta
  • Kuopio
  • Uusikaupunki
  • Kristiinankaupunki
  • Loviisa
  • Kauhajoki
  • Karkkila
  • Helsingin lukiot
  • Vantaan lukiot
  • Espoon yläkoulut
  • Porvoon yläkoulut
  • Keravan lukiot
  • Järvenpään lukiot
  • Oulun lukiot
  • Oulun yläkoulut
  • Laurea AMK

Tämän lisäksi kysely lähti sähköpostina vuosien 2015 ja 2016 osallistujille (jotka antaneet siihen luvan)
Maksettu ja kohdistettu Facebook & Twitter-mainonta 13-29 vuotiaille

” Vähän harmittaa että oon sen suurkuluttaja, mutta toisaalta tykkään kyllä sitä käyttää. Kysely oli kattava, kysymykset eivät toistuneet ja mielestäni kysyttiin kaikki tärkeä. Sanoisin, että olen aika addiktoitunut puhelimeeni, pidemmän aikajakson jälkeen ilman puhelintani alan ikävöimään sitä. ”

” >Mitä mieltä olet sosiaalisesta mediasta?
Niin hyvässä kuin pahassa se on tullut jäädäkseen.
>Mitä mieltä olet nuorten sosiaalisen median käytöstä yleisesti?
En näe sitä pahana asiana, mutta ylilyöntejä toki tulee (ollaan liikaa näyttöpäätteiden äärellä toisin sanoen).
>Mitä mieltä olet tästä kyselystä?
5/5
>Oliko jotain epäselviä tai huonoja kysymyksiä?
Jäikö mielestäsi jotain oleellista kysymättä nuorten sosiaalisen median käytöstä?
En ainakaan osaa sellaista mainita. ”

” Kätevä, hyvä tapa viettää aikaa ja etsiä tietoa nopeasti, sosiaalisella medialla on melko iso rooli elämässäni. Netin käyttö voi olla liiallista ja koukuttavaa. Mietityttää onko liian nuorella iällä aloitettu netin käyttö haitallista esimerkiksi puheen opettelemiselle. Selkeä kysely. ”

” Kysely oli hieman huono, koska ensin kyselyn tekijän annettiin itse määritellä, mikä on sosiaalinen media, mutta ei kerrottu, mitä sosiaalisella medialla tässä kyselyssä tarkoitetaan.
Nuorten somen käytöstä olen hieman huolissani ja mielestäni moni käyttää sitä aivan liikaa. Vaikka some saattaa vaikuttaa lisäävän avointa keskustelua, tutkimusten mukaan se kuitenkin toimii juuri päinvastoin ja edistää ”kuplautumista”. ”

” Kysymykset olivat hyviä ja asiallisia. Mielestäni some tuo monenlaisia asioita nuorten elämään suurin osa hyviä, mutta toki huonojakin. ”

« Tulevaisuus ja trendit   |  Tiivistelmä

***

Tuloksien analysointi ja tämän verkkosivuston toteutus:

Jukka Weissenfelt, Matti Liukko ja Juho Nisula

jukka@ebrand.fi

info@ebrand.fi

+358 440 5544 08

Ebrand Group Oy – Ohjelmistotalo, joka hallitsee myös somen