Esittely

Tämä verkkosivusto on omistettu vuoden 2019 alussa tehdylle kyselylle suomalaisten nuorten ja nuorten aikuisten sosiaalisen median käytöstä. Katsauksen pohjana on koko Suomen kattava kysely, joka toteutettiin yhteistyössä Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluiden kanssa. Toteuttajana on oululainen ohjelmistoihin, verkkopalveluihin ja sosiaaliseen mediaan keskittynyt Ebrand Group Oy.

Kyselyn vastaajina olivat 13-29 -vuotiaat Suomessa asuvat ihmiset ja kyselyaineisto kerättiin verkkoon toteutetun verkkokyselylomakkeen avulla vuoden 2019 tammi-maaliskuun välisenä aikana. Kyselyyn osallistui yhteensä 6247 vastaajaa eri puolilta Suomea.

Selvitimme jo vuosina 2016, 2015 ja 2013 nuorten sosiaalisen median käyttöä. Vertailun helpottamiseksi tämän vuoden kysely ja myös tämän sivuston rakenne noudattelee pitkälti vuosien 2016, 2015 ja 2013 toteutusta. Suosittelemme ensin tutustumaan vuosien 2016, 2015 ja 2013 toteutuksiin, sillä siellä esitetyt asiat ovat edelleen ajankohtaisia ja vertailukelpoisia. Vuoden 2016 tulokset löydät täältä. Vuoden 2015 tulokset löydät täältä. Vuoden 2013 tulokset löydät täältä.

Lopputuloksena kyselystä on ilmaisessa jakelussa oleva ja helppolukuinen verkkosivuston muotoon tehty kooste, jota parhaillaan luet. Sivusto on toteutettu responsiivisesti, joten pienemmillä näytöillä sisällysluettelo piiloutuu oikealla olevan menu-ikonin taakse.

Viittaaminen tähän kyselyyn

Suomessa asuvien 13-29 -vuotiaiden nuorten sosiaalisen median palveluiden käyttäminen ja läsnäolo (2019) jonka tekijä on Ebrand Group Oy & Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen 3.0 Muokkaamaton -lisenssillä.
Teos on muunnelma teoksesta https://wordpress.ebrand.fi/somejanuoret2019.

Käytännön asioita

Tällä sivustolla on selvitetty Suomessa asuvien 13-29 -vuotiaiden nuorten sosiaalisen median palveluiden käyttämistä ja läsnäoloa vuonna 2019. Tämä verkkosivusto on pyritty tekemään ”kansantajuiseksi” ja helppolukuiseksi. Edellisten toteutuksien mukaisesti olemme käyttäneet runsaasti nuorten omia vastauksia suorina lainauksina. Lainauksia ei ole muokattu millään lailla. Tunnistat vastaajien kommentit tästä tyylistä:

” Tämä voisi olla suora lainaus. ”

Kyselyä jaettiin eteenpäin vastaajille suomalaisten nuorten suosiossa olevien verkkopalveluiden kautta sekä suoraan moniin oppilaitoksiin, kouluihin ja yliopistoihin. Loppusanat-sivulla on listattu kaikki palvelut ja oppilaitokset, missä kysely on ollut esillä. Kyselyn jakamisessa olivat suurena apuna yliopistot ja ammattikorkeakoulut, jotka informoivat opiskelijoitaan osallistumaan kyselyyn. Lisäksi kyselyä jaettiin suoraan Oulun lukiolaisille sekä yläkoulun opiskelijoille. Kyselylomake oli mahdollista täyttää ainoastaan suomen kielellä. Kyselyn avulla pyrittiin saamaan vastauksia seuraaviin pääkysymyksiin:

– Missä sosiaalisen median ympäristöissä ja palveluissa 13-29 –vuotiaat nuoret liikkuvat ja toimivat?

– Sosiaalinen media ja kiusaaminen, kuinka yleistä se on ja miten nuoret sen kokevat?

– Millaisia muutoksia sosiaalisen median käytössä on ollut vuosien 2013 – 2019 aikana?

– Millaisia trendejä sosiaalisen median palveluissa ja yhteisöissä on odotettavissa tulevaisuudessa?

Tiivistetyt tulokset löytyvät tästä.

» Tiivistelmä

 

Keskustelua toivotaan käytävän sosiaalisessa mediassa hashtageilla #Somejanuoret ja #somejanuoret2019

 

Tuloksien analysointi ja tämän verkkosivuston toteutus:

Jukka Weissenfelt, Matti Liukko ja Juho Nisula

jukka@ebrand.fi

matti.liukko@ebrand.fi

info@ebrand.fi

Ebrand Group Oy – Ohjelmistotalo, joka hallitsee myös somen

Jaa katsaus: