2. Suosituimmat sosiaalisen median palvelut

Kysyimme tässä tutkimuksessa, mitä palveluita suomalaiset nuoret käyttävät. Valitsimme kysymykseen ison listan tunnettuja ja kyselyissä ja käyttäjätilastoissa olevia sosiaalisen median palveluita. Listan järjestys arvottiin jokaisessa kyselyssä satunnaiseksi, jolla halusimme varmistaa, että tunnetuimmat palveluiden nimet eivät pomppaa voimakkaammin esille. Vastaajilla oli myös mahdollisuus kertoa listaamattomista palveluista ja niiden käytöstä. Tutkimuksen mukaan suomalaisnuorten suosituimmat sosiaalisen median palvelut ovat WhatsApp, YouTube, Facebook, Instagram, Spotify, Snapchat, Facebook Messenger, Skype, Twitter ja Steam. Kyselyyn vastanneista 88 % käyttää WhatsAppia, YouTubea 85 % ja Facebookia 81 %. Tämän jälkeen palveluiden suosio selvästi hajaantuu. Instagramia käyttää 72 % vastaajista, Spotifytä 66 % ja Snapchattia 60 %. Facebook Messengeriä käyttää 56 % vastaajista.

Alla on kaksi erilaista esitystapaa nuorten sosiaalisen median palveluiden käytöstä vuonna 2016. Ensimmäinen on pylväsdiagrammi. Tässä taulukossa prosenttiosuus olisi ollut 100 %, jos jokainen vastaaja olisi valinnut esimerkiksi Facebook-palvelun. Toinen esitystapa on pinta-alamalli. Mitä isompi pinta-ala palvelulla on, sitä useampi valitsi kyseisen palvelun. Pinta-ala mallista nähdään varsin selvästi, että hyödyntämällä muutamaa palvelua saadaan todennäköisesti saavutettua hyvin iso osa nuorista.


suosituimmat_some_palvelut
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn

somepalvelut
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn

Alla olevassa kuvassa on esitetty kuuden suosituimman sosiaalisen median palvelun (WhatsApp, YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat ja Spotify) käyttöä eri ikäryhmien välillä. Kuvasta voidaan päätellä, että YouTube ja WhatsApp ovat erittäin suosittuja palveluita varsinkin 13-18 -vuotiaiden keskuudessa. 19-vuotiaista vanhempiin ikäryhmiin siirryttäessä näiden palveluiden suosio laskee. Facebookin osalta taas tilanne on päinvastainen: 13-17 -vuotiaista vanhempiin ikäryhmiin siirryttäessä palvelun suosio kasvaa. Snapchatin kohdalla käyrä ei ainakaan allekirjoittaneita yllätä – palvelu on nuorten käyttäjien kohdalla jopa Facebookia suositumpi, mutta käyttö vähenee selvästi iän kasvaessa. WhatsApp on suosituin tai lähes suosituin 13-22 -vuotiaiden keskuudessa. YouTube on myös hyvin suosittu samassa ikäryhmässä. Facebook on kuitenkin suosituin sosiaalisen median palvelu 23-29 -vuotiaiden keskuudessa.


palveluiden_käyttö_ikäryhmittäin
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn

” Ryhmäkeskustelut (WhatsApp, Facebook Messenger) ovat jotenkin super mahtava asia. Ne ovat lisänneet mun omaa sosiaalista elämää huimasti.
[…] ”

Jos tarkastellaan palveluita kärjen takana, löytyy sieltä muutamia mielenkiintoisia nimiä. Twitter näyttää jääneen ikuiseksi ”lupaukseksi”, se on tänä vuonna listan yhdeksäs ja prosenttiosuudet eivät ole juuri muuttuneet vuosien 2013 – 2016 aikana. Pinterest on listalla 13. (18 %), Tumblr 14. (17 %), Demi 19. (13 %), Twitch 20. (13 %), Tinder 21. (11 %) ja varsin paljon julkisuudessa ollut Periscope 22. (10 %).

Listaamattomat palvelut

Tämän vuoden kyselyn perusteella saimme muutamia mielenkiintoisia uusia tuttavuuksia. Muutamia huomionarvoisia sosiaalisen median palveluita olivat Netflix, Wattpad, Musical.ly, TeamSpeak, 4Chan, IRC, Bloglovin, Deezer, Wilma, Battle.net, Whisper, Buzzfeed, KakaoTalk, Whisper, Yle Areena ja Vsco Cam.

listaamattomat_sanapilvi1
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn
Listaamattomat somepavelut

” Disqus. Lähinnä nettisarjakuvien kommentointiin. ”

” Battle.net, IRC (ei sama kuin irc-galleria), Team Speak 3, Sulamo ”

Palveluissa käytetty aika

Kysyimme nuorilta avoimena tekstikysymyksenä, mitä palveluita he käyttävät ajallisesti eniten. Nuoret viihtyvät tutkimuksen mukaan eniten palveluissa WhatsApp, Facebook, Snapchat, Instagram, YouTube, Spotify, Twitter, Steam, Facebook Messenger ja Reddit. Snapchat on noussut selvästi viime vuodesta. Muutenkin kärki muistuttaa aika lailla suosituimpien palveluiden listaa.

Tärkeimmät sosiaalisen median palvelut

Viime vuonna kysyimme, mikä tai mitkä ovat parhaat palvelut. Tänä vuonna muutimme termin tärkeäksi. Vastaajien perusteella tärkein somepalvelu, varsin selvästi, on WhatsApp. Seuraavana tulevat Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube, Spotify, Twitter ja Tumblr. Tämä kärki erottuu muista palveluista hyvin selvästi. Nuoret selvästi arvostavat palveluiden hyvää käytettävyyttä ja toisaalta taas hyvässä palvelussa tulee olla paljon tuttuja. Nuorten mukaan hyvä sosiaalisen median palvelu on a) helppo käyttää (86 % vastaajista), b) saatavilla älypuhelimelle (79 %) ja c) siellä on paljon tuttuja ja kavereita (70 %). Palvelun suomenkielisyys ei tunnu vieläkään olevan nuorille kynnyskysymys, sillä vain 29 % piti suomenkielisyyttä hyvän palvelun määritelmänä.

tarkein_somepalvelu
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn
Tärkeimmät sosiaalisen median palvelut
mikä_tekee_somepalvelusta_hyvän
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn

” Palvelusta löytyy mielenkiintoista sisältöä. ”

” Esim. Instagram on hyvä, koska voin etsiä sieltä kuvia kohteista, mihin olen matkustamassa. ”

13-17 -vuotiaat

13-17 -vuotiaat käyttävät tutkimuksen mukaan eniten WhatsAppia (91 %). Seuraavina tulevat YouTube, Instagram, Snapchat ja Facebook. Instagram ja Snapchat ovat siis kiilanneet Facebookin ohi tässä ikäryhmässä. Tässä ryhmässä esille pääsevät myös kysymyspalvelu Ask.fm ja varsinkin nuorten naisten suosima We Heart It -palvelu.

somepalvelut_13-17
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn

” Satunnaisesti käytän finfanfunia tai muita someen laskettavia ohjelmia tarinoiden ja fanfictionien lukemiseen. Pinterestiä käytetään koulun kässätunneilla. ”

18-22 -vuotiaat

18-22 -vuotiaiden eniten käytetty sosiaalisen median palvelu oli WhatsApp (89 %). Sen jälkeen tulevat Facebook ja YouTube samoilla prosenteilla. Instagram on neljänneksi suosituin jo melko selvällä erolla kärkikolmikkoon. Feissarimokat pääsee tässä ikäryhmässä kärkikymmenikköön.

somepalvelut_18-22
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn

” WhatsApp. Se on helppo ja sillä tavoittaa ihmiset nopeasti, voi tekstaamisen lisäksi soittaa, äänittää ja lähettää videoita ja kuvia. Lisäksi voi luoda ryhmäkeskusteluja.
Facebook on myös tärkeä, sillä sen avulla voi löytää lisää ihmisiä eikä tarvitse siihen puhelinnumeroa. Facebookiin voi myös ladata huomattavasti enemmän sisältöä ja seurata kiinnostuksen kohteita. ”

23-29 -vuotiaat

23-29 -vuotiaat suosivat ensisijaisesti viime vuoden tavoin Facebookia (87 prosenttia). WhatsApp, YouTube, Facebook Messenger ja Instagram seuraavat Facebookia listassa.

somepalvelut_23-29
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn

” Facebook ja Instagram, sillä näiden kautta saan parhaiten ihmiset kiinni ja tietoa eri tapahtumista ja menoista. ”

Miehet

Kyselymme tuntuvat kiinnostavan hieman paremmin naisia kuin miehiä. Tämä vuosi ei ole poikkeus. Tämän vuoksi on mielenkiintoista seurata, miten miesten ja naisten vastaukset eroavat. Alla on miesten valitsemat suosituimmat palvelut. Kärjessä miehillä on YouTube, WhatsApp ja Facebook. Miehillä Spotify on suositumpi palvelu kuin Instagram. Peli- ja yhteisöalusta Steamin (8.) sekä huumori-/keskustelufoorumi Ylilauta.orgin (14.) korkea käyttöastetta on jatkunut viime vuodesta. Steam on myös mahdollistanut helpon ja mielekkään tavan pelata tuttujen ja tuntemattomien kanssa sosiaalisesti. Miehillä keskustelut näyttävät edelleen painottuvan keskustelufoorumeille, kun naisilla vastaavia keskusteluita käydään tai ainakin edelleen luetaan blogeissa. Suomen mediassa varsin paljon esillä ollut Twitter pääsee sentään miesten listoille, sijoittuen miesten käyttötaulukossa sijalle 10. Sijalla 11 on pelistriimauksen ympärillä toimiva Twitch.


miesten_suositummat_somepalvelut
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn

Naiset

Naisilla suosituimmat sosiaalisen median palvelut ovat tutkimuksen mukaan WhatsApp, YouTube ja Facebook. Instagramin suosio on naisilla huomattavasti suurempi (78 % vs 56 %) kuin miehillä. Naisilla We Heart It (tai We ♥ It) -palvelu on kymmenenneksi suosituin palvelu – miehillä sillä on vain muutamia käyttäjiä tutkimukseen osallistuneista. Miehillä toisaalta pelaamiseen liittyvät Steam ja Twitch ovat varsin suosittuja. ”Maailman kätevin ideakuvasto” eli Pinterest on naisilla sijalla 9. Naisilla Suomessa varsin yleisesti tunnettu Twitter-palvelu oli vasta 13:ksi suosituin palvelu.


naisten_suosituimmat_somepalvelut
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn

Vertailu vuosien 2015 ja 2013 tutkimuksiin

WhatsApp, Snapchat ja Instagram ovat selvästi nousseet hyvin nopeasti nuorten suosituimpien palveluiden kärkeen. WhatsApp:n nousu oli huimaa vuosien 2013 ja 2015 välillä. Snapchat taas on noussut nyt muutamassa vuodessa todella paljon. Instagram on noussut hieman hallitummin, mutta on erittäin suosittu palvelu nuorten keskuudessa. Facebook ei ole edelleenkään pois pelistä. Yli 22-vuotiailla se on edelleen suosituin sosiaalisen median palvelu. Viime vuonna nähtiin trendi, että nuorimmat ikäluokat eivät superaktiviisesti käytä Facebookia, tai edes rekisteröidy palveluun kun ikä tulee täyteen – sama trendi toistuu nyt. Blogien kirjoittaminen on tuloksiemme perusteella vähentynyt huomattavasti. Vuonna 2013 29 % tutkimukseen vastanneista nuorista kirjoitti blogia, vuonna 2015 bloggasi 9 % vastaajista. Nyt vain reilut prosenttia ilmoittaa bloggaavansa. Pikaviestimet ovat yleisesti kasvattaneet suosiota selvästi kolmen viime vuoden aikana.


somepalveluiden_vertailu_2016_2015_2013
  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • LinkedIn

« Nuoret ja ajankäyttö   |  » Sosiaalisen median käyttötavat

***

Tutkimukseen viittaaminen

Creative Commons -lisenssi
Suomessa asuvien 13-29 -vuotiaiden nuorten sosiaalisen median palveluiden käyttäminen ja läsnäolo jonka tekijä on ebrand Suomi Oy & Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen 3.0 Muokkaamaton -lisenssillä.
Teos on muunnelma teoksesta https://wordpress.ebrand.fi/somejanuoret2016.

Tuloksien analysointi ja tämän verkkosivuston toteutus:

Jukka Weissenfelt

jukka@ebrand.fi

+358 440 5544 08

ebrand Suomi Oy on sosiaalinen digimediatoimisto, jonka erikoisosaamisalueena ovat sähköiset ja sosiaaliset mediat.