Loppusanat

Haluamme kiittää tietysti kaikkia vastaajia ja palautteen antaneita nuoria. Haluamme myös kiittää Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluita luottamuksesta ja saumattomasta yhteistyöstä tutkimuksen toteutuksessa. Kyselyn vastauksien taso ja palaute on ollut erittäin hyvää. Myös ”Vapaa sana” –kohdan reilun 40 %:n vastausaktiivisuus kertoo, että kysely ja aihe ovat edelleen erittäin ajankohtaisia ja kiinnostavia. Some herättää selvästi myös nuorissa mielipiteitä ja tunteita. Tuloksia analysoitaessa haluamme myös muistuttaa, että kyselyn tekijät ovat sosiaalisen median ammattilaisia – eivät niinkään tilastotieteen tai käyttäytymispsykologian. Tuloksia ei kannata pitää absoluuttisina totuuksina, mutta kattavalla otannalla on luotu kuva nykytilanteesta. Pääpaino on nykyhetken tekemisessä ja tulevaisuuden trendien hahmottamisessa – mitä nuoret tekevät nyt ja miksi? Mitä nuoret tekevät tulevaisuudessa?

Palvelut ja oppilaitokset, joissa kysely on ollut esillä:

IRC-Galleria
Habbo Hotel
Gaming.fi
Hevostalli.net
FutisForum2
Imperiumi.net
Terve.fi
Otavamedia: Ampparit, Nettimoto, Muropaketti
Facebook: Ouka, City of Oulu
Helsingin yliopisto
Oulun yliopisto
-> Ainejärjestö Finanssi (taloustieteet)
Vaasan yliopisto
OAMK
Luovi
Hyria koulutus Oy
Osao
Haapaveden Opisto
Tornion Humak
Rauduskylän Opisto
Oulun peruskoulut ja lukiot
Kempeleen lukio

 

” Hyvä kysely ja todellakin tarpeellinen. Nykyään ollaan todella paljon sosiaalisessa mediassa ja tavoitettavissa sitä kautta. ”

” Kysely oli todella selkeä ja kiinnostava. ”

” Sosiaalinen media on tärkeä osa lähes jokaisen ihmisen elämää nykyään. Nuorille käyttäjille pitäisi opettaa hyvät tavat sosiaalisen median sisällön tuottamiseen. Vaikutuksia kommenteilla ja postauksilla voi olla vielä monen vuoden päästä. Olisi myös tärkeää opettaa nuorille, että toisten kuvia EI SAA julkaista netissä ilman kyseisen henkilön lupaa. ”

” Mielestäni sosiaalisesta mediasta paasataan nykyään liikaa, etenkin tv-ohjelmien yhteydessä olevat somen viestit häiritsevät minua. Joidenkin nuorten elämässä somella on liian suuri merkitys ja siihen käytetään liikaa aikaa. Mielestäni kysely oli hyvin toteutettu. Itselleni some on lähinnä hauskanpitoa ja ajan tappamista sekä uutisten seuraamista. ”

 

« Tulevaisuus ja trendit
Tiivistelmä
***

Tuloksien analysointi ja tämän verkkosivuston toteutus:

Jukka Weissenfelt & Juha Huovinen

jukka@ebrand.fi & juha@ebrand.fi

+358 440 5544 08 & +358 440 5544 16

ebrand Suomi Oy on sosiaalinen digimediatoimisto, jonka erikoisosaamisalueena ovat sähköiset ja sosiaaliset mediat.

 

Tutustu vuoden 2013 SoMe ja Nuoret -tutkimukseen
Tietoa
Tämä verkkosivusto on omistettu alkuvuonna 2015 tehdylle kyselytutkimukselle suomalaisten nuorten ja nuorten aikuisten sosiaalisen median käytöstä. Tutkimus on koko Suomen kattava sekä haastattelututkimukseen että statistiikkaan perustuva nettikysely, joka toteutettiin yhteistyössä Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluiden kanssa. Toteuttajana on oululainen sosiaaliseen mediaan keskittynyt ebrand Suomi Oy. Julkaistu 4.5.2015.