2. Suosituimmat sosiaalisen median palvelut
Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /home/ebrand4/wordpress.ebrand.fi/somejanuoret2015/v/wp-content/plugins/really-simple-facebook-twitter-share-buttons/really-simple-facebook-twitter-share-buttons.php on line 619Kysyimme tässä tutkimuksessa, mitä palveluita suomalaiset nuoret käyttävät. Valitsimme kysymykseen ison listan tunnettuja ja kyselyissä ja käyttäjätilastoissa olevia sosiaalisen median palveluita. Listan järjestys arvottiin jokaisessa kyselyssä satunnaiseksi, jolla halusimme varmistaa, että tunnetuimmat palveluiden nimet eivät pomppaa voimakkaammin esille. Vastaajilla oli myös mahdollisuus kertoa listaamattomista palveluista ja niiden käytöstä. Tutkimuksen mukaan suomalaisnuorten suosituimmat sosiaalisen median palvelut ovat YouTube, WhatsApp, Facebook, Facebook Messenger, Instagram, Spotify, Skype, Snapchat, Twitter ja Feissarimokat. Kyselyyn vastanneista 86 % käyttää YouTubea, WhatsAppia 82 % ja Facebookia 81 %. Tämän jälkeen palveluiden suosio selvästi hajaantuu. Facebook Messengeriä käyttää 60 % vastaajista.
Tutkimuksen mukaan 29 % nuorista käyttää mobiililaitteella eri sosiaalisen median palveluita kuin tietokoneella käytettäessä. Tietyt sosiaalisen median palvelut ovat ensisijaisesti suunniteltu käytettäväksi älylaitteilla, joka nostaa somepalveluiden käyttömäärää mobiililaitteilla. Suosituimmiksi mobiililaitteilla käytettäviksi palveluiksi nousivat WhatsApp, Instagram, Snapchat, KIK Messenger ja Tinder.
Alla on kaksi erilaista esitystapaa nuorten sosiaalisen median palveluiden käytöstä vuonna 2015. Ensimmäinen on pylväsdiagrammi. Tässä taulukossa prosenttiosuus olisi ollut 100 %, jos jokainen vastaaja olisi valinnut esimerkiksi Facebook-palvelun. Toinen esitystapa on pinta-alamalli. Mitä isompi pinta-ala palvelulla on, sitä useampi valitsi kyseisen palvelun.
Alla olevassa kuvassa on esitetty kolmen suosituimman sosiaalisen median palvelun (YouTube, WhatsApp ja Facebook) käyttöä eri ikäryhmien välillä. Kuvasta voidaan päätellä, että YouTube ja WhatsApp ovat erittäin suosittuja palveluita varsinkin 13-18 -vuotiaiden keskuudessa. 19-vuotiaista vanhempiin ikäryhmiin siirryttäessä näiden palveluiden suosio laskee. Facebookin osalta taas tilanne on päinvastainen: 13-17 -vuotiaista vanhempiin ikäryhmiin siirryttäessä palvelun suosio kasvaa.
Listaamattomat palvelut
Listaamattomista palveluista ei noussut tässä tutkimuksessa esille selkeästi mikään yksittäinen palvelu. Tämän vuoden toteutuksen palvelulistaus kattoi ilmeisesti varsin hyvin nuorten laajasti käyttämät palvelut. Yleisesti nuoret kertoivat lukevansa erilaisia foorumeita ja keskustelupalstoja.
Muutamia huomionarvoisia sosiaalisen median palveluita olivat 4chan.org, IRC, Fahlo, Netflix, Ravelry, blogit ja erilaiset keskustelufoorumit.
Palveluissa käytetty aika
Kysyimme nuorilta avoimena tekstikysymyksenä, mitä palveluita he käyttävät ajallisesti eniten. Nuoret viihtyvät tutkimuksen mukaan eniten palveluissa WhatsApp, Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, Snapchat, Tumblr ja Steam. Pidämme pienenä yllätyksenä YouTuben sijoitusta vasta neljänneksi. Tässä voi olla kyse siitä, että nuoret eivät ole laskeneet esimerkiksi musiikin kuuntelua YouTubesta aktiiviseksi käytöksi.
” Whatsapp, koska kaikki kaverit ovat siellä ja juttelu heille on helppoa ja ilmaista. ”
Parhaat sosiaalisen median palvelut
Kysyimme nuorilta myös, mitä palveluita he pitävät mielestään parhaina. Nuorten mukaan paras sosiaalisen median palvelu on WhatsApp. Seuraavana tulevat Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat, Twitter, Tumblr ja Steam. Nuoret selvästi arvostavat palveluiden hyvää käytettävyyttä ja toisaalta taas hyvässä palvelussa tulee olla paljon tuttuja. Nuorten mukaan hyvä sosiaalisen median palvelu on a) helppo käyttää (87 % vastaajista), b) saatavilla älypuhelimelle (73 %) ja c) siellä on paljon tuttuja ja kavereita (72 %). Palvelun suomenkielisyys ei tunnu olevan nuorille kynnyskysymys, sillä vain 29 % piti suomenkielisyyttä hyvän palvelun määritelmänä.
” Instagram on mielestäni hyvä lähde inspiraatiolle, mutta koen sen silti hiukan hankalaksi käyttää etenkin kun en itse päivitä omaa profiiliani siellä. Bloglovin on mielestäni erittäin kätevä omaan seurantatarkoitukseeni. ”
” Helppokäyttöinen, mahdollisuus julkaista sisältöjä monipuolisesti, mahdollisuus vaikuttaa oman profiilin/käyttäjätilin asetuksiin ja ulkoasuun, helppo viestintäväline, kertoo selkeästi yksityisyysasetuksistaan ja tietosuojakäytännöistään. ”
13-17 -vuotiaat:
13-17 -vuotiaat käyttävät tutkimuksen mukaan eniten YouTubea. Seuraavina tulevat WhatsApp, Facebook, Instagram ja Spotify. YouTube ja WhatsApp ovat hyvin yleisiä, mutta Facebookiin tulee jo vähän eroa. Facebook Messenger on tässä ryhmässä vasta seitsemänneksi käytetyin. Instagram on lähes yhtä suosittu kuin Facebook tässä ikäryhmässä.
” YouTubessa tykkään katsella muiden tekemiä videoita, etenkin englanninkielisiä. ”
18-22 -vuotiaat:
18-22 -vuotiaiden eniten käytetty sosiaalisen median palvelu oli Facebook. Sen jälkeen tulevat YouTube, WhatsApp, Facebook Messenger, Instagram ja Spotify. Kärkikolmikko oli kuitenkin todella tasainen.
” Parhaimmat ovat Facebook, Whatsapp, Tinychat ja Instagram ”
23-29 -vuotiaat:
23-29 -vuotiaat suosivat ensisijaisesti Facebookia. Seuraavina tulivat YouTube, WhatsApp, Facebook Messenger, Spotify ja Instagram.
” Facebook. Ennenkuin ”kaikki muutkin” menivät sinne, ja Irc-Galleria autioitui, pidin Galtsusta. Olisi kiva vieläkin, mutku. ”
Miehet:
Kyselyyn vastanneista varsin suuri osa (68 %) oli naisia. Tämän vuoksi on mielenkiintoista seurata, miten miesten ja naisten vastaukset eroavat. Alla on miesten valitsemat suosituimmat palvelut. Kärjessä miehillä on myös YouTube, WhatsApp ja Facebook. Steamin (8.) sekä Ylilauta.orgin (13.) korkeaa käyttöastetta voidaan pitää jonkinmoisena yllätyksenä. Peli- ja yhteisöalusta Steam ja varsinkin huumori-/keskustelufoorumi Ylilauta.org olivat myös varsin vahvasti edustettuina vuoden 2013 tutkimuksessa. Steam on myös mahdollistanut helpon ja mielekkään tavan pelata tuttujen ja tuntemattomien kanssa sosiaalisesti. Miehillä keskustelut näyttävät edelleen painottuvan keskustelufoorumeille, kun naisilla vastaavia keskusteluita käydään tai ainakin edelleen luetaan blogeissa.
Naiset:
Naisilla suosituimmat sosiaalisen median palvelut ovat tutkimuksen mukaan YouTube, WhatsApp ja Facebook. Suuria eroja miesten ja naisten välillä on suhteellisen vaikea havaita. Naisilla We Heart It (tai We ♥ It) -palvelu on kymmenenneksi suosituin palvelu – miehillä sillä on vain muutamia käyttäjiä tutkimukseen osallistuneista. Miehillä toisaalta pelaamiseen liittyvät Steam ja Twitch ovat varsin suosittuja. Huomioitavaa naisten palveluiden käytössä on myös se, että Instagram ohittaa Facebook Messengerin ollen neljänneksi käytetyin palvelu. Naisilla Suomessa varsin yleisesti tunnettu Twitter-palvelu oli vasta 13:ksi suosituin palvelu, jota voidaan pitää hieman yllättävänä.
Vertailu vuoden 2013 tutkimukseen:
Selvin ero vuoden 2013 tutkimukseen on Facebookin tippuminen pois ykköspaikalta. Vuonna 2013 Irc-Gallerian käyttöaste oli tutkimuksessamme todennäköisesti korkeampi kuin valtaväestön keskuudessa, johtuen suuresta vastaajamäärästä kyseisen palvelun kautta. Vuoden 2015 kyselyssä Irc-Galleria oli sijalla 22. ja vastaajista vain 11 % käyttää palvelua. YouTube on tämän tutkimuksen mukaan suosituin sosiaalisen median palvelu. Myös WhatsApp on saavuttanut suomalaisten nuorten suuren suosion, sillä vuoden 2013 kyselyssä vain 8 % vastasi käyttävänsä palvelua. Blogien kirjoittaminen on vähentynyt huomattavasti; kaksi vuotta sitten 29 % tutkimukseen vastanneista nuorista kirjoitti blogia, kun nyt nuorista bloggaa vain 9 % vastaajista. Pikaviestimet ovat yleisesti kasvattaneet suosiota selvästi. Pinterest, Feissarimokat, We Heart It, Steam, Kik Messenger, Snapchat, ASK.fm ja Skype ovat nyt nousseet 20 suosituimman palvelun joukkoon.
« Nuoret ja ajankäyttö » Sosiaalisen median käyttötavat
***
Tutkimukseen viittaaminen
Suomessa asuvien 13-29 -vuotiaiden nuorten sosiaalisen median palveluiden käyttäminen ja läsnäolo jonka tekijä on ebrand Suomi Oy & Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen 3.0 Muokkaamaton -lisenssillä.
Teos on muunnelma teoksesta https://www.ebrand.fi/somejanuoret2015.
Tuloksien analysointi ja tämän verkkosivuston toteutus:
Jukka Weissenfelt & Juha Huovinen
jukka@ebrand.fi & juha@ebrand.fi
+358 440 5544 08 & +358 440 5544 16
ebrand Suomi Oy on sosiaalinen digimediatoimisto, jonka erikoisosaamisalueena ovat sähköiset ja sosiaaliset mediat.